TAKRIF WUJUD
Wujud ialah satu hal
ataupun keadaan yang wajib bagi zat selama mana ianya ada , dan hal
ataupun keadaan ini tidak mempunyai sebab bagi wujudnya .
HUKUM
Wajib
syara’ keatas semua mukallaf beriktikad yakin seratus peratus bahawa
ALLAH s.w.t itu wujud (ada) dan wajib kita nafikan sifat ‘adam ( tiada )
dari zat ALLAH . Wujud ALLAH tidak sama dengan wujud kita ini kerana
wujud ALLAH tidak didahului oleh tiada dan tidak dihubungi oleh tiada .
Adapun wujud kita ini , ianya didahului oleh tiada dan dihubungi oleh
tiada juga . Dengan erti kata yang lain tidak ada tarikh lahir dan
tarikh mati bagi ALLAH sedangkan kita ada hari dan tarikh kelahiran dan
kematian .
DALIL AQLI
Dalil aqli tentang adanya sifat wujud
bagi ALLAH ialah baharu alam ini . Mengapakah kita mengatakan baharu
alam ini sebagai dalil wujudnya ALLAH? Jawapannya ialah alam ini
sebelum adanya , ada dan tiadanya adalah sama berat 50-50 . Tetapi bila
sahaja ia wujud , akal kita mengatakan mesti ada yang menjadikan alam
ini kerana alam tidak mampu untuk menjadikan dirinya sendiri bahkan
orang lain sahaja yang mampu mewujudkan alam ini . Maka apabila
difikirkan nyatalah yang menjadikan alam ini ialah ALLAH s.w.t .
MAKLUMAN
Alam
ini secara ringkasnya hanya mempunyai dua unsur iaitu jirim (
zat/batang tubuh ) dan ‘arod ( sifat ) . Maka setiap jirim wajib
mempunyai sifat begitu juga sifat wajib menumpang ataupun bersama jirim ,
masing-masing saling memerlukan antara satu sama lain . Setiap jirim
hanya boleh mengambil salah satu sahaja diantara sifat-sifat yang
berlawanan contohnya gerak dan diam , bila mana satu jirim itu bergerak
maka sudah pasti ternafi darinya sifat diam .
No comments:
Post a Comment