Sunday, September 21, 2008

APAKAH IMPLIKASI BILA KERAJAAN BERTUKAR ATAS DASAR DESAKAN?

Selamat menjalani ibadah puasa 1429. Lagi 8 hari umat Islam akan mengakhiri ibadah puasa di bulan ramadhan ini. Aku mengambil kesempatan ini untuk membicarakan pandangan peribadi aku yang semakin hari semakin bimbang sekiranya peralihan kuasa pemerintahan menjadi realiti.

Apakah rakyat Malaysia sudah bersedia untuk melihat peralihan kuasa pemerintahan ini bertukar tanpa restu dan kehendak dari rakyat keseluruhannya? Apakah dengan peralihan kuasa yang di impikan oleh Parti Pakatan Rakyat boleh mengubah segala-galanya? Adakah kaum Melayu dapat memertabatkan kembali keunggulan bangsa apabila PR memerintah?

Apakah Melayu akan bersatu apabila PR memerintah atau menjadikan bangsa Melayu itu lebih huru hara dan hilang hala tuju? Adakah perpaduan kaum akan menjadi lebih baik atau semakin meruncingkan?

Anwar seharusnya memikirkan kepentingan bangsa dari kepentingan diri sendiri. Nak jadi PM dengan cara mudah aku bimbang akan mengeruhkan lagi keadaan. Ketelusan parti-parti kompenan dari PR masih diragui. Apakah PAS memang boleh menerima DAP yang rata-rata lantang mempertikaikan hak orang Melayu?

Kadang-kadang aku terfikir juga sekiranya Anwar menjadi PM, tup-tup ditakdirkan Anwar umur tak panjang....siapakah yang layak menjadi pengganti? Siapakah TPM dan bagaimana ianya ditadbirkan?

Kesimpulannya, BN hendaklah mengubah cara pemerintahannya, banyakkan turun kepadang dan melihat sendiri penderitaan rakyat yang rata-rata inginkan pembelaan. Pemimpin UMNO jangan syok sendiri dengan pangkat yang ada. Kita mahu para pemimpin yang 'neutral', bebas di temui dan sanggup mendengar (two way communication). Pemimpin UMNO hendaklah mendengar keluhan rakyat keseluruhan bukan kroni-kroni sahaja. Ahli-ahli UMNO itu sendiri hendaklah di bela dan di berikan keutamaan, kalau tidak tak guna jadi ahli UMNO.

Itulah sebabnya, kebanyakkan ahli-ahli UMNO yang taat kepada parti mempertikaikan kepimpinan yang ada. Apa UMNO boleh lakukan kepada ahli bukan apakah ahli boleh lakukan kepada UMNO. Tanpa kekuatan akar umbi yang ikhlas aku bimbang UMNO akan sengit dan tidak berupaya menjadi parti yang cemerlang, gemilang dan terbilang.

Apakah kroni-kroni para pemimpin baik kepada Pak Menteri, Pak Presiden, Pak-Pak lain-lain itu ikhlas pada perjuangan UMNO? atau hanya rapat dengan pemimpin yang ada untuk mendapatkan sesuatu demi kepentingan diri? Aku risau dengan lagak yang ada akan mengoncangkan keseluruhan organisasi UMNO itu sendiri.

Pada keseluruhan ahli-ahli UMNO baik di peringkat cawangan, bahagian dan para perwakilan yang di pilih wajib memastikan pemimpin yang layak untuk memimpin kita seterusnya memimpin negara yang kita cintai. Kalaulah pemimpin yang kita pilih kerana wang sogokkan maka kita akan dapat pemimpin komeng yang hanya boleh memimpin atas dasar wang ringgit demi kepentingan diri sendiri. Mereka tidak dapat menjalani kewajipan untuk memimpin kita, maka mereka ini nanti yang akan merosakkan parti justeru melemahkan negara.

Nak pilih pemimpin biarlah yang benar-benar boleh bekerja untuk kita dan rakyat jelata. Bukan pemimpin yang hanya menang sorak kampong tergadai.

No comments: