Tuesday, November 11, 2008

KEMPEN BERHEMAH VS POLITIK WANG

Aku ucapkan tahniah kepada semua ahli-ahli UMNO yang telah berjaya mendapat pencalonan untuk ke jawatan-jawatan penting parti. Tahniah juga di ucapkan kepada YAB Dato' Seri Mohd Najib Tun Abd Razak kerana telah menerima sokongan padu dan kuat dari UMNO-UMNO Bahagian kerana bakal menerajui UMNO sebagai Presiden sekaligus sebagai Perdana Menteri Malaysia.
Tahniah juga aku ucapkan kepada YB Tan Sri Muhyiddin Mohd Yassin kerana dicalonkan sebagai Timbalan Presiden UMNO dan memperolehi undi pencalonan berhemah dari 91 UMNO Bahagian. Walaubagaimana pun TSMY terpaksa menghadapi pertarungan 3 penjuru dengan YAB Dato Seri Ali Rustam dan juga YB Senator Tan Sri Muhammad Muhd Taib.
Aku ingin mengingati diri aku sendiri dan juga seluruh ahli-ahli UMNO khususnya para perwakilan supaya benar-benar ikhlas untuk menyokong dan mengundi jawatan No. 2 parti. Keseluruhan ahli-ahli UMNO telah memberikan kepercayaan kepada para perwakilan untuk mengundi seterusnya bakal menerima pemimpin No. 2 yang boleh bekerjasama dan berganding dengan DSNTAR selepas Mac 2009 kelak.
Aku sebenarnya amat bimbang apabila para perwakilan-para perwakilan menyatakan mereka terpaksa mencalonkan seseorang dengan alasan mereka mengenang jasa pemimpin-pemimpin yang hendak di calonkan atas dasar menerima bantuan kewangan serta dengan mudah menerima pingat mahupun pangkat dari pemimpin- pemimpin tertentu. Atas dasar tersebut mereka ini terpaksa memberikan pencalonan demi mengenang jasa tersebut. Pada saat-saat akhir Mesyuarat Perwakilan UMNO Bahagian, kita dengan mudah menyaksikan pemimpin-pemimpin yang berhemah tidak mendapat pencalonan disaat-saat akhir walaupun para perwakilan2 tahu siapakah pemimpin yang layak serta berpengalaman untuk menerajui UMNO seterusnya dapat memulihkan kembali maruah UMNO yang sekarang ini tidak relevan di hati rakyat keseluruhannya.
Masyarakat Cina dan India nyata-nyata sudah hilang kepercayaan dan keyakinan kepada UMNO kerana kerenah para pemimpin yang di lantik di lihat lembab, tidak bermaya dan tidak tegas menangani isu-isu semasa. Ini disebabkan para pemimpin yang ada sekarang hanya mementingkan diri sendiri dan tidak mempedulikan ahli-ahli UMNO dan juga rakyat jelata yang mengharapkan UMNO sebagai teraju utama dapat menjaga kestabilan ekonomi, perpaduan kaum dan menjadikan Malaysia sebuah negara yang aman dan damai.
PRU12 yang lalu menyaksikan pertarungan hebat yang tidak dapat kita lupai. Satu titik sejarah hitam dan tamparan hebat kepada kita khususnya orang-orang Melayu, UMNO gagal mempertahankan kerusi-kerusi di kebanyakan DUN dan Parlimen. PKR , DAP dan PAS mula mendapat perhatian dari rakyat berbilang kaum. Orang Melayu berpecah sesama sendiri dan tidak bersatu lagi oleh kerana kefahaman dan ideologi politik. Orang Melayu rela mencalonkan parti DAP (membawa fahaman ideologi komunis) mahupun PKR (rata-rata jawatankuasanya terdiri dari bukan Melayu) kerana amat marah kepada para pemimpin UMNO yang sombong, bongkak, mementingkan diri sendiri dan keluarga serta amalan rasuah yang menjadi-jadi.
Apakah kita sebagai ahli UMNO mahu melihat UMNO di bungkus dan di buang oleh rakyat jelata atau pun kita mahukan UMNO terus relevan di hati ahli-ahli UMNO dan rakyat jelata.
Para Perwakilan hendaklah benar-benar menjiwai perjuangan UMNO, balik kepada pangkal jalan dan kajilah sejarah sekiranya kita mahu UMNO sebagai parti dihati orang-orang Melayu. Sekarang ni sudah bermulalah kempen-kempen bagi meraih undi para pencalonan, begitu juga dengan sogokan wang ibarat 'carpet bombing' akan melanda para perwakilan.
Aku menasihati diri ku sendiri dan ahli-ahli UMNO jauhilah rasuah, pemimpinpemimpin yang rasanya belum lagi layak tetapi berangan-angan untuk memimpin tak payahlah gunakan wang ringgit semata untuk memegang jawatan yang dicalonkan, kerana yang rosak nanti parti. Sekiranya pemimpin-pemimpin yang hendakkan jawatan tersebut boleh memberikan rasuah kepada para perwakilan maknanya mereka juga apabila memimpin negara dengan mudah sekali menerima sogokan dan rasuah demi kepentingan diri sendiri dan keluarga.
Mereka akan kumpul wang banyak2 untuk membeli harta dan aset di luar negara dan melupakan kita apabila mereka tidak lagi bermaya. Yang penting bagi mereka adalah untuk mereka, selagi mereka boleh meberi rasuah maknanya mereka juga mudah menerima rasuah.
Marilah kita fikir-fikirkan bersama demi kebaikan UMNO

No comments: