Wednesday, October 15, 2008

LAYAKKAH KHAIRY DAN REZAL MEMIMPIN PEMUDA UMNO?

Seronok juga aku mengikuti pencalonan-pencalonan bagi menentukan kepimpinan UMNO baik diperingkat UMNO Bahagian mahupun Pusat.
Bakal pemimpin yang petah bercakap dan mengolah kiasan tidak semestinya boleh memimpin dan diterima bulat-bulat oleh jenerasi muda rakyat Malaysia walaupun dah berpengalaman sebagai Naib Ketua di peringkat pusat mahupun SUPOL seseorang Menteri. Pengaruh ataupun kekuatan bukan ukuran perjuangan agama, bangsa dan tanah air.
Bagi aku KJ belum layak lagi untuk menerajui Pemuda Malaysia apatah lagi gandingan beliau dengan Rezal Merican. Apakah sumbangan bakti yang telah ditunjukkan kepada UMNO keseluruhannya? Hanya kroni-kroni mereka atau jeneral-jeneral kempen mereka yang petah boleh menjawab dan mencuba sedaya upaya mempengaruhi agenda kempen mereka.
Bolehkah KJ atau Rezal bersama-sama duduk semeja dengan ahli-ahli UMNO yang tidak berjawatan berbincang dan menerima pendapat ahli-ahli bawahan yang tidak berkuasa langsung dalam parti?
Sama-samalah kita nilaikan pemimpin yang layak menerajui Pemuda.
Bagi aku Mukhriz dan Razali Ibrahim lebih layak menerajui Pemuda Malaysia kerana sikap mereka yang rendah diri ketika berbincang dan menerima pandangan akar umbi dan pengalaman mereka juga perlu diambil kira.
Kelatangan dan keberanian MM dan RI menyuarakan pandangan serta menegur para pemimpin membuktikan mereka ini bukan 'yes man' dan cara mereka mengatasi sesuatu isu adalah 'mileage' yang terbaik untuk kita memilih mereka berdua sebagai bakal pemimpin jenerasi muda rakyat Malaysia.
Yang penting bagi aku MM dan RI jangan lupakan perjuangan agama Islam, bangsa Melayu dan tanah air.
Aku menasihati MM & RI supaya kembalikan maruah bangsa Melayu dan agama Islam. Cari jalan bagaimana pendidikan dan ekonomi Melayu dikukuhkan dan hendaklah di utamakan dalam perjuangan. Jangan utamakan kepentingan diri dan juga keluarga.
Kalau nak berpolitik, fokuskan nawaitu kita pada perjuangan dan jangan sesekali lupa daratan dan berpaling dari memperjuangkan nasib bangsa, agama dan tanah air.
Hapuskan sama sekali jenerasi muda Melayu yang liar-liar sebagai agenda dan wadah perjuangan Pemuda, kembalikan dan pulihkan semangat anak-anak Melayu yang telah tercemar selama ini. Seperkara lagi jangan sesekali menghadiahkan penyapu kepada sesiapapun sekiranya orang-orang bawahan tidak mempunyai prestasi yang baik. Gunakan kebijaksanaan dan akal fikiran yang Allah SWT kurniakan kepada kita.
Aku tetap aku, dan ini pandangan aku untuk Pemuda Malaysia.

1 comment:

Che Moq™ said...

mana leh depa 2 ekor xlayak..depa layak dapat jwtn ketua pemuda & timbalan..tp bkn dlm umno..ketua&timbalan ketua pemuda parti thai rak thai leh la...g tubuhkan blk dgn thaksin..